Snelheid en schakelen

Hoe sneller je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt. Meer brandstof kost je meer geld en is een zwaardere belasting voor het milieu.
Ook de manier hoe je op een bepaalde snelheid komt kan van invloed zijn op het brandstofverbruik. Als je in iedere versnelling ver doortrekt en de motor hoge toeren maakt, voordat je naar een hogere versnelling schakelt gebruik je veel meer brandstof dan als je tijdig naar een hogere versnelling schakelt. Je kunt het beste doorschakelen bij een toerental tussen de 2000 en 2500 toeren per minuut bij een benzinemotor. Bij een dieselmotor is dit tussen de 1500 en 2000 toeren per minuut.
Hoe lager het toerental is bij het opschakelen, hoe minder brandstof de motor verbruikt.
Heel makkelijk om te onthouden is het volgende:
- Bij lage toeren is het brandstofverbruik laag.
- Bij hoge toeren is het brandstofverbruik hoog.
- Tijdens het rijden in een hoge versnelling is het brandstofverbruik laag.
- Bij het rijden in een lage versnelling is het brandstofverbruik hoog.
Omdat je bij het CBR zo zuinig mogelijk met brandstof moet omgaan schakel je bij het laag mogelijke toerental.
Ook schakelen naar een lagere versnelling moet je met beleid doen. Als je bijvoorbeeld terug schakelt bij een te hoog toerental, dan laat je de auto afremmen op de motor, waardoor hij meer brandstof gebruikt en onnodig geluid maakt.
Probeer een zo laag mogelijke maximumsnelheid aan te houden. Als je op een autosnelweg rijdt waar een maximumsnelheid geldt van 120 kilometer per uur en het is mogelijk om een lagere maximumsnelheid aan te houden zonder andere bestuurders te hinderen, dan is dit uiteraard beter voor het brandstofverbruik.
Als je moet stoppen voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht, schakel dan niet steeds terug naar een lagere versnelling, maar laat de auto uitrollen.


